dilluns, 6 de febrer del 2012

SEMINARI: 3a sessió


TASQUES:

El treball cooperatiu
  • Visualitzeu aquest vídeo "llegim en parella".
  • Reflexioneu sobre els avantatges i/o els inconvenients d'aquest mètode.
  • Feu una entrada al vostre blog explicant-ne les conclusions.
  • Realitzeu una breu aportació en aquest apartat sobre les vostres conclusions deixant un comentari que reculli algunes idees claus sobre el treball cooperatiu.
Termini: abans del 17 de febrer
Edu3.cat

Font: material extret del curs d'acompanyament al professorat novell(2010-11).Departament d'Educació

18 comentaris:

  1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Després de veure el vídeo queda clar que es tracta d’un treball cooperatiu que té molts bons resultats. Els alumnes fan un treball coordinat per tal de millorar la seva capacitat lectora. Es dona interacció entre ells, ja que el tutor ha d’aportar idees, intentar resoldre problemes que es plantegin, assumir el rol de dinamitzador, i el tutorat per la seva part ha de reflexionar sobre la feina que està fent. Per tant tots aquests processos cognitius afavoreixen sens dubte l’aprenentatge.

      Elimina
  2. Com es veu al video, el treball cooperatiu i l'aprenentatge entre iguals és molt positiu pels nostres alumnes, ja que els motiva a buscar i aprendre sobre temes que desconeixen, i els fan sentir més importants el dia que els hi toca a ells "donar la classe".

    ResponElimina
  3. El treball cooperatiu permet que els infants aprenguin els uns dels altres i trenquem amb la filosofia que el mestre és qui ensenya als alumnes. Com es reflecteix en aquest video el mestre és un acompanyant que guia els aprenentatges dels nens/es. La lectura compartida o moltes d'altres dinàmiques i estratègies de treball cooperatiu permeten als nostres infants desenvolupar un aprenentatge siginificatiu basat en la relació simètrica que s'estableix entre ells.

    ResponElimina
  4. En aquest video podem veure un exemple ben clar de treball cooperatiu,on els alumnes treballen conjuntament de manera coordinada per resoldre tasques acadèmiques i aprofundir en el seu propi aprenentatge; tutoria entre iguals.

    Saber,saber fer, saber ser i saber conviure indiquen la complexitat d’allò que una escola inclusiva ha de contribuir a desenvolupar en els alumnes, que va molt més enllà d’un conjunt de coneixements acadèmics codificats i classificats. (Pujolàs, Aprendre junts alumnes diferents)

    ResponElimina
  5. L’aprenentatge cooperatiu és una bona manera de fer veure als infants com en és d’important el treball en equip, la cooperació amb altres persones, el foment del treball en grup i la col·laboració amb altres per aconseguir un objectiu. És molt important saber treballar en equip en una societat on les relacions interpersonals i la cooperació fomenten, moltes vegades, el mateix sistema. Hem d’ aprendre a escoltar als altres, i saber respectar les diferents opinions.
    Pel que fa a l’aprenentatge que construeixen els alumnes fent activitats de cooperació, resulta ser molt més significatiu i enriquidor, així com també el resultat de l’activitat: amb el diàleg sorgeixen moltes més idees que un mateix en la seva individualitat no té en comte.

    ResponElimina
  6. Una vegada penjades les meves reflexions sobre "llegim en parella", la meva aportació personal cap al treball cooperatiu ho resumiria en que "dintre de la classe tots som iguals". Si ens posem en la pell d un nen dintre de la classe hem d aconseguir que tots els nens siguien IGUALS, que ningú es senti per sobre de l' altre i que tothom deixi les etiquetes que poden arrossegar amb el temps (gandul, poc estudiós, mandón, empollon, etc). Seguint el paradigma del treball cooperatiu tots són igual d' importants i tots tenen coses a aportar al grup. Ho compararia amb el funcionament d' una colla de castellers. Tot i desconeixer el tema, es nota que sense el treball d' uns i altres el castell no es pot aixecar.

    ResponElimina
  7. Un dels punts importants en el treball cooperatiu és que amb la diferència aprenem tots. El projecte "Llegim en parelles" n'és un exemple i que ha donat bons resultats. El fet que els alumnes assoleixin uns rols i rebin unes ajudes personals i adaptades és un gran pas i que a més se n'extreu molt de suc perquè treballar en grup o en parelles és molt enriquidor. Tothom adquireix unes resposabilitats i això els fa sentir importants i valorats i en el mateix procés s'ensenya a l'hora que se n'aprèn també.

    ResponElimina
  8. Doncs jo em quedaria amb la frase "Amb la diferència aprenem tots" que expressa el final del vídeo. Tots podem aprendre de tots, ningú es millor que ningú però potser sí millors en algunes coses. Els docents em de tenir en compte quins són els punts forts i punts febles de l'alumnat, per a agrupar així correctament les parelles o grups d'alumnes, amb la finalitat de que tots puguin aportar alguna cosa davant l'objectiu que es vulgui aconseguir. Tots podem aportar alguna cosa, però hi ha alumnes que encara no ho saben, és per això que s'ha de treballar de forma motivadora per a que aquests nens i nenes surtin de "la bombolla o el cazo on viuen" i puguin demostrar als altres que també els poden ajudar, i formar part d'un grup.

    ResponElimina
  9. El treball cooperatiu té l'objectiu de conseguir més eficiència en l'aprenentatge i un millor aprenentatge significatiu. La tutoria entre iguals crec que és un bon mètode perquè el fet que un dels alumnes siga tutor fa que s'esforce en fer-ho tot correctament, també fa que se senten d'alguna manera més importants o més destacats i pot ser l'ajuda que es fa entre alumnes siga més adaptada que la que li pogam fer els tutors. El paper del mestre com un guia fa que a l'hora de treballar l'aprenentatge cooperatiu es treballe l'aprenentatge per descobriment, molt més escaient per poder obtenir l'aprenentatge significatiu.

    ResponElimina
  10. M'ha semblat un projecte molt interessant que implica tots els membres de la comunitat educativa: infants, mestres i familia. Potser el que més m'ha agradat ha sigut la cooperació entre tutor i tutorat per a aconseguir un únic fi: l'aprenentatge de la lectura. És un molt bon sistema per a augmentar l'eficiència dels recursos dels que disposem i crec també per a augmentar la motivació dels alumnes. Els tutors han de fer un esforç per preparar les sessions a partir de la formació rebuda i els tutorats tenen un espai d'atenció exclusiva on, tal i com deia un nen 'és com tenir un mestre per tu sol, que t'ajuda com a mestre i com amic'. Com a bon exemple de treball cooperatiu, el projecte està absolutament centrat en l'alumne i el seu procès d'aprenentatge, i el mestre hi intervé com a suport, observador i guia en cas que els infants el requereixin, cosa que també permet fer una avaluació contínua i acurada del procès.

    ResponElimina
  11. En aquest video veiem una experiència sobre com adquirir una major competència lectora, tant a l'escola com amb la implicació de la familia de l'alumnat en el projecte d'aprenentatge. Es tracta de rebre el suport d'algú (company de classe o pare/mare que li faci de tutor) que disposi d'un nivell més elevat de competència lectora.
    M'agradaria comentar l'apadrinament lector que es realitzava a l'escola meva del curs passat. Cada alumne de sisè tenia apadrinat a un alumne de primer i una hora a la setmana es reunien per llegir un llibre. La veritat és que l'experiència tenia molts avantatges també, molts compartits amb aquest projecte que hem vist en aquest video. Trobo que era una experiència molt enriquidora!

    ResponElimina
  12. Després de llegir tots els comentaris, tinc una sensació de que, i jo, més puc dir? Segurament em repetiré en comentar alguns punts.
    Aprendre a llegir, i entendre el que un llegeix és vital i bàsic per qualsevol, tenim a l'actualitat uns alumn@s que tenen moltes dificultats en això, per tant sent una mica més pragmàtic:
    funciona? endevant!
    Evidentment funciona perquè té qüestions que impliquen als alumn@s de manera molt significativa, i no només als alumnes sinó també a la seva família, relació que molts alumn@s troben a faltar, és veritat que a nosaltres ens paguen per ensenyar unes competències bàsiques però si hi ha la implicació de la família i el seu suport, això ajuda i motiva (tant a docents com a alumn@s) moltíssim.
    M'agrada el que ja s'ha comentat sobre que ells aprenen "sols", sense la visió típica professor-alumn@, en el fons és fals, ja que el profess@r primer, explica i ensenya els patrons sobre com moure's amb aquesta nova dinàmica, el profess@r guia, i està allà present mentres es fa l'activitat i per tant dona el suport necessari que es pugui necessitar.
    El treball de l'empatia per aconseguir una societat més justa i equilibrada es comença a treballar aquí, on tal com ja altre gent ha dit, hi ha una relació d'iguals i sense etiquetes.

    ResponElimina
  13. Qualsevol activitat que fomenti el treball cooperatiu tindrà sempre molts més avantatges que inconvenients. L'objectiu principal és clar: millorar la competència lectora, però de retruc millorem la relació família-escola i entre el mateix grup d'iguals, treballant a l'hora valors molt importants per la seva formació com a persones. Jo acostumo a mirar amb bons ulls qualsevol iniciativa innovadora que ens ajudi sobretot a atendre la diversitat que tenim a les aules d'una manera motivadora i factible.

    ResponElimina
  14. Estic totalment d'acord amb el que tots els companys i companyes heu comentat. L'experiència que mostra aquest video és una inicitiva molt enriquidora i afavoridora no nomès pels alumnes que la practiquen sino per a tots els membres que inclou la comunitat educativa ja que estableix més llaços entre família i escola i fins i tot entre pare/mare i fill/a. D'una altra banda, tal i com també altres companys han comentat, també opino que és una bona manera per tal de fer entendre i arribar als nostres alumnes l'empatia i l'oferiment d'ajuda als altres. Sembla ser que la lectura en grups/parelles cooperatius portat a la pràctica dòna tants beneficis com en el video mateix ens expliquen ja que jo també conec escoles que han engegat aquesta inicitiva, i la del padrí de lectura, i sembla ser que funciona molt bé.

    ResponElimina
  15. Per mi en el treball cooperatiu és molt important la capacitat que desenvolupen els alumnes de treballar tots junt per aconseguir un mateix objectiu, deixant de banda les diferències i entent que tots els membres d'un grup són importants per aconseguir-ho. Això, crea una cohesió de grup més forta on tots hi tenen un espai, i a la vegada permet que tots els alumnes adquireixin els coneixements treballats. I un altre dels aspectes importants és la oportunitat que ofereix el treball cooperatiu per a dialogar entre ells per tal d'arribar a un concens, on han de debatre, argumentar, comprendre, justificar, etc.

    ResponElimina
  16. Aquesta proposta de "llegir en parella" m'ha semblat molt interessant. Pense que és una bon camí per millorar la lectura de l'alumnat. Ambdues parts de la parella aprenen. Per una banda, qui es tutelat disposa d'una persona pendent per a ell sol que, a més a més, segueix unes pautes per a guiar-lo. D'altra banda, qui tutoritza, dintre del seu paper, pren més consciència de com s'han de fer les coses. El fet de ser-li atorgada una tasca on una altra persona depen d'ell, educa a l'alumnat en la responsabilitat. Asumir responsabilitats els ajuda a ser més persones.

    Pense que aquesta escola ha engegat molt bé aquest projecte. Ha planificat bé com han de treballar els tutors, quines pautes han de seguir... A més ha concienciat tant a tutor, com a tutelats, com a famílies.

    M'ha agradat molt aquesta proposta com a ejemple de treball cooperatiu.

    ResponElimina